MŠMT jmenovalo zmocněnce pro ústavní a ochrannou výchovu. Je jím Štěpán Jílka

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zřídilo pozici zmocněnce pro ústavní a ochranou výchovu v postavení školského ombudsmana. Od dubna se jím stal Štěpán Jílka, který dříve působil v Kanceláři veřejného ochránce práv. „Jsem ráda, že se podařilo dosáhnout jejího zřízení a že do této pozice je jmenován právě on. Těším se na úzkou spolupráci. Jedná se o další důležitý příspěvek k lepší ochraně těch nejvíce zranitelných dětí v naší zemi,“ uvedla k obsazení pozice zmocněnkyně vlády pro lidská práva Klára Šimáčková Laurenčíková.

Ombudsman pro ústavní a ochrannou výchovu by se měl převážně pohybovat v terénu, měl by zvyšovat obecné povědomí o dětech v institucionální péči prostřednictvím médií, sociálních sítí a dalších komunikačních kanálů a měl by se pravidelně setkávat a diskutovat s lidmi, kteří s těmito dětmi pracují, a to jak v zařízeních, tak v organizacích neziskového sektoru nebo v jiných službách.

Školský ombudsman bude mít na starosti například:

  • participace na tvorbě, úpravách a změnách dlouhodobé koncepce
  • participace na přípravě materiálů legislativní povahy
  • zapojování se do příslušných pracovních skupin, poradních orgánů, výborů a projektů napříč resorty a ostatními subjekty
  • participace na přípravě a změnách metodických materiálů a výkladových stanovisek
  • participace na vytvoření a správě jednotného metodického portálu pro vedení a pracovníky zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy
  • pořádání pravidelných metodických porad zástupců diagnostických ústavů
  • participace na metodických poradách jednotlivých diagnostických ústavů se zástupci zařízení v jejich územní působnosti
  • participace na vzdělávání vedení a zaměstnanců zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy
  • přímá komunikace s dětmi žijícími v zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy
  • participace na vyřizování stížností dětí a pracovníků na poměry v konkrétních zařízeních
  • pravidelné výjezdy do zařízení, hodnocení atmosféry, pracovních postupů a zacházení s dětmi
  • spolupráce s ČŠI, NSZ, KVOP, krajskými úřady a jejich pracovníky provádějící inspekční a dozorovou činnost v zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy
  • účast na konferencích, seminářích a dalších setkáních praktikujících odborníků a akademiků z oblasti institucionální výchovy
  • komunikace a účast na setkáních zástupců neziskového sektoru
  • osvětová činnost a zvyšování obecného povědomí o dětech v institucionální péči prostřednictvím médií, sociálních sítí a dalších komunikačních kanálů

Zdroj informací: www.msmt.cz

Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *