Ministerstvo práce a sociálních věcí předložilo do meziresortního připomínkového řízení návrh vyhlášky o provedení některých ustanovení zákona o sociálně-právní ochraně dětí. Návrh vyhlášky upravuje například náležitosti několika dokumentů z oblasti náhradní rodinné péče – jedná se například o dotazník pro žadatele o NRP, doklad o absolvování přípravy k přijetí dítěte do rodiny, posudek o psychické způsobilosti zájemců o osvojení nebo pěstounskou péči nebo třeba sdělení krajského úřadu o tom, že v jím vedené evidenci žadatelů nebo v evidenci žadatelů, kterou vede jiný krajský úřad, je zařazen žadatel vhodný stát se osvojitelem nebo pěstounem dítěte, které je v evidenci dětí vedené tímto krajským úřadem.
V návrhu vyhlášky se rovněž vymezují jednotlivé úkony, které jsou poskytovány v rámci činností při poskytování odborného poradenství zájemcům o osvojení nebo pěstounskou péči, a to zejména v oblasti zprostředkování navazujících služeb, poskytnutí poradenství v oblastech orientace v sociálních systémech, práva, psychologie, vzdělávání a pomoci při uplatňování práv a oprávněných zájmů. Jednotlivé úkony tyto základní činnosti blíže charakterizují a jsou zvoleny tak, aby odpovídaly standardnímu vymezení úkonů odborného poradenství s ohledem na cílovou skupinu.
MPSV je zákonem č. 242/2024 Sb. nově zmocněno též k tomu, aby vyhláškou blíže specifikovalo pravidla využívání státního příspěvku na výkon pěstounské péče, a to zejména ve směru určení rozsahu, v jakém lze ze státního příspěvku hradit jednotlivé druhy výdajů, kterými jsou výdaje na poskytování pomoci osobám pečujícím při zajišťování osobní péče o dítě, výdaje na poradenskou a jinou odbornou pomoc, výdaje na zvyšování znalostí a dovedností osob pečujících, výdaje na zajištění respitní péče pro osoby pečující, nezbytné osobní, provozní a věcné výdaje spojené s doprovázením osob pečujících a se sledováním výkonu pěstounské péče. Úprava ve vyhlášce počítá s preciznějším plánováním doprovázení vzhledem k potřebám každé náhradní rodiny, což může přinést ještě vyšší kvalitu a individualizaci doprovázení a jeho plánování. Nastavené limity jsou jednak určitou ochranou pro samotný doprovázející subjekt, zejména jde-li o maximální hranice, ale rovněž určitou garancí výše služeb pro samotné osoby pečující, osoby v evidenci a děti v rodině. Není rozhodné, zda práva a povinnosti zajistí doprovázející subjekt prostřednictvím svých zaměstnanců a ve svých prostorách či prostřednictvím externistů a nákupem služeb.
Termín připomínek je do 22. listopadu a účinnost většiny ustanovení vyhlášky je plánovaná od 1. ledna 2025.
Celý materiál je dostupný zde.
Zdroj informací: www.odok.cz